Introductie Game Maker
Game Maker is een computerprogramma geschreven door de Nederlander Mark Overmars, waarmee op eenvoudige wijze computerspellen kunnen worden gemaakt. Het is voor relatief eenvoudige spellen niet eens nodig een programmeertaal te leren, maar door de ingebouwde programmeertaal GML te gebruiken, zijn wel veel meer functies beschikbaar.
Game Maker is erop gebaseerd dat spellen uit verschillende onderdelen bestaan. In de simpele modus zijn er vijf soorten onderdelen:
- Sprites: afbeeldingen, eventueel geanimeerd, die door objecten worden gebruikt.
- Sounds: geluiden en muziekbestanden die door het spel worden gebruikt.
- Backgrounds: niet-geanimeerde achtergrondafbeeldingen.
- Objects: spelobjecten, zoals muren, de speler of vijanden.
- Rooms: spelwerelden of levels waarin het spel plaatsvindt.
Door de genoemde onderdelen te combineren, kan in Game Maker al snel een spel worden gemaakt zonder voorkennis over programmeren. Een vereiste is wel dat de moeite wordt genomen om het spel nauwkeurig in elkaar te zetten: In Game Maker moeten veel dingen uiteindelijk wel zelf gedaan worden, maar dat is tegelijkertijd de kracht van Game Maker: men kan Game Maker bijna alles laten doen wat nodig is.
Game Maker kan gratis worden gedownload van de website van het Engelse bedrijf YoYo Games.
De gratis versie is onbeperkt te gebruiken, maar bevat een beperkte functionaliteit. Bij YoYo Games de volledige versie worden gekocht waarin alle functies beschikbaar zijn.